Mediation in het Onderwijs en op
School
Adhesie Mediaton Arnhem richt zich
in het bijzonder ook op conflicten in
het Onderwijs en scholen. Er zijn
14.000 onderwijsinstellingen, 4.800.000
leerlingen met ouders,
honderdduizenden leraren en
medewerkers, en duizenden
bestuurders en toezichthouders in het
onderwijs. Het gaat dan om instelling
zoals: Kinderopvang, Basisschool
(PO), Middelbaar beroepsonderwijs
(MBO) of Hogescholen (HBO) en
Universiteiten. Gelukkig gaat veel
goed. Maar waar met zoveel mensen
wordt gewerkt en verschillende
belangen spelen gaat er ook wel eens
iets mis.
Welke conflicten in het Onderwijs?
Onenigheid tussen een leraar en
leerling of ouder/opvoeder over de
prestaties in de klas of toekomst bij
schoolkeuze is geen zeldzaamheid.
Ook over het beleid zijn leraren
(individuele leraar of team) en directie
het niet altijd eens. Ook tussen scholen
of vestigingen en schoolbesturen is
niet altijd overeenstemming over de
koers of speelt er iets tussen de
betrokkenen bestuurders of
toezichthouders.
Als meningsverschillen groot zijn kan
het helpen een onpartijdige mediator
zonder directe belangen in te
schakelen. De belangen liggen vaak
toch dichter bij elkaar dan verwacht.
Feitelijk gaat het in het onderwijs om
bij te dragen aan de positieve
ontwikkeling van kinderen en
jongeren voor een goede toekomst. Te
zorgen voor een veilige en prettige
leeromgeving, waar iedereen in goede
harmonie samen kan werken.
Waarom Mediation in het onderwijs
beter is!
Mijn ervaring is dat het omgang met
conflicten op school door de
betrokkenen, waaronder: leerkrachten,
directies en besturen niet altijd
gemakkelijk verloopt en kan worden
gehanteerd. De verwachting en hoop
er zelf wel uit te komen, is een reden
dat zaken soms onnodig lang slepen
en escaleren. Hier spelen zaken als
‘professional pride: ‘dit moeten wij
zelf toch kunnen oplossen’; de angst
voor imagoverlies: ‘conflicten zijn niet
goed voor ons imago, wij willen
uitstralen dat we hier goed en
respectvol met elkaar omgaan’,
waardoor conflicten liever niet boven
komen en bespreekbaar worden
gemaakt. Een cultuur van ‘wij zijn
aardig voor elkaar’ leidt tot een
toedek-cultuur en
handelingsverlegenheid m.b.t. aanpak
conflicten. Soms is er ook gewoon ook
onvoldoende kennis van
conflicttheorie en -dynamiek.
Relevante landelijke richtlijnen staan
onvoldoende op het netvlies
(bewustzijn) bij betrokkenen en de
actieve kennis van klachtenregelingen
en inzet van interventies voor
(externe) conflictbeheersing
(waaronder mediation) is enkele
gevallen in onvoldoende mate bekend
of ontwikkeld.
Mijn aanbod!
Graag draag ik als mediator of
bemiddelaar bij aan het oplossen van
conflicten. Een belangrijke voorwaarde
is dat het gaat om conflicten waarbij
minimaal een leraar, ouder, directeur,
bestuurder of ouder is betrokken.
Bemiddeling tussen alleen leerlingen
vraagt een andere aanpak.
Conflict tussen leerlingen
Pesten op school is en blijft een
belangrijk aandachtspunt. Conflicten
tussen leerlingen kunnen worden
opgelost door leerlingbemiddeling.
Leerlingen helpen elkaar om zaken
bespreekbaar te maken en het ook zelf
op te lossen. Ik kan in die gevallen
adviseren over een aanpak en mogelijk
werkwijze. In veel gevallen zal ik dan
doorverwijzen naar een collega die
gespecialiseerd is in zoganaamde Peer
mediation. Daarbij wordt
gebruikgemaakt van de methode die is
ontwikkeld bij het Centrum voor
Criminaliteitspreventie en veiligheid.
Zie: www.hetccv.nl.
Ook bij de bredere aanpak van een
vreedzame school in het Primair
Onderwijs en/of Eigen Kracht kan
aansluiting worden gezocht.
Zie: www.vreedzameschool.nl of
www.eigen-kracht.nl/voor-
wie/overige-
organisaties/onderwijsinstelllingen/.
Mijn aanbod voor uw vraag!
Informatie
Voor geschillen in Arnhem en omgeving!